درمان ریشه

کلینیک دندانپزشکی خوب غرب تهران ، متخصص ایمپلنت غرب تهران ، درمانگاه دندانپزشکی غرب تهران ، متخصص ارتودنسی غرب تهران   وقتی یک دندان به طور جدی دچار پوسیدگی شده و یا عفونت کرده باشد ، اقدام به درمان ریشه می شود. وقتی عصب دندان دچار آسیب می‌شود ، باکتری ها در آن شروع به تکثیر می‌نمایند . این باکتری‌ها و سایر مواردی که از پوسیدگی ایجاد می‌شود دندان را عفونی کرده و آبسه ایجاد می‌کند آبسه دندان کیسه‌هایی پر از چرک هستند که در انتهای ریشه به وجود می‌آیند . معمولاَ مهمترین علامت آن در این وضعیت درد شدید و ممتد می باشد . در صورتی که دندان به عصب رسیده باشد برای جلوگیری از کشیدن آن بهتر است اقدام به درمان ریشه دندان کنیم .

مراحل انجام درمان ريشه

:::::    در مرحله اول ، پس از بی حس نمودن دندان و برداشتن پوسيدگی و ترميم های قبلي ، از تاج دندان مسيری جهت ورود به فضای داخل دندان و كانال ها ايجاد می گردد .

:::::    در مرحله دوم ، تمام اعصاب و عروق خونی داخل كانال  را توسط وسائل باريک سوزن مانندی ( بنام فايل ) خارج نموده و پس از نفوذ تا انتهای كانال  در صورت امكان سراسر ريشه را توسط اين وسايل از سايز كوچک به بزرگ تميز و پاكيزه می كنيم .

:::::    در مرحله سوم ، با مواد مخصوص صورتي رنگي ( به نام گوتا ) ، كانال تميز و پاكيزه شده را پر و مسدود مي‌كنيم تا ميكروبها نتوانند در اين فضاها وارد شوند. در تمام مراحل فوق ، طول كاركرد وسايل بكار برده شده تا انتهاي كانال توسط راديوگرافي و وسايل ديجيتالي كنترل مي گردد و در نهايت تاج دندان ، پانسمان شده و جهت ترميم و يا روكش كردنِ دندان به دندانپزشك مربوطه ارجاع مي گردد .

درمان ریشه زمانی لازم می شود که پزشک تشخیص دهد ناحیه نرم بافت دندان دچار عفونت شود . این عفونت منجر به پوسیدگی دندان می گردد . در این مواقع عکس رادیولوژی توسط پزشک تجویز می شود و عفونت ها و وضعیت دندان بیمار کامل بررسی می شود ، زیرا این عکس دارای اشعه ایکس می باشد و وضعیت کلی دندان و مشکلات احتمالی را نیز می توان از روی آن تشخیص داد . علائم تشکیل عفونت دهان را می توان از روی لق شدگی دندان ، درد هنگام خوردن و آشامیدن به خصوص مواد سرد و گرم و … تشخیص داد .
   در صورتی که عفونت دهان پیشرفت کند ، دیگر این علائم را شاهد نیستیم ، زیرا عفونت به ریشه دندان رسیده و عصب دندان از بین می رود . پس از این مشکلات دیگری متوجه دندان می شوند ، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد : ورم لثه اطراف دندان آسیب دیده ، ترشح چرک از دندان ، ورم صورت ، درد در زمان جویدن و تیرگی دندان .
   درد عصب کشی دندان تقریبا زیاد است، اما دردی که به هنگام درمان ریشه مواجه فرد است ، کمتر از درد درمان در هنگام پر کردن دندان می باشد. اما این را هم باید مد نظر داشت که ممکن است بعد از درمان درد قابل توجهی را داشته باشیم .

در صورت عدم درمان ریشه دندان در نهایت کشیده شدن دندان تنها راه حل حذف درد می باشد که در این گونه جهت جبران دندان از دست رفته از روش های ایمپلنت دندان و بریج و… استفاده میشود . درصورت عدم درمان دندان عفونی شده عفونت از طریق ریشه وارد بافت های اطراف شده و منجر به آبسه یا عفونت های استخوانی شده که تنها راه درمان کشیده شدن دندان است .